Ahad, 6 September 2009

Email dari rakan tentang tips blaja CW

Ada rakan email saya tentang cara untuk belajar CW dan saya baru balas email beliau. So saya just copy and paste je email yang saya balas mudahan boleh juga dijadikan sedikit panduan kepada rakan2 yang nak ambik CW october nanti. Ini adalah pendapat/tips peribadi saya je. Mungkin sesuai dan mungkin juga tidak sesuai dengan cara rakan2..just to share

salam,

Petua tu takde tapi kalau nak bgtau cara saya belajar dulu ialah.

1. Cari rakan radio yang sama minat CW. Lagi ramai lagi baik. Belajar sorang2 pon boleh..tapi lambat pandai dan boring.
2. Guna alat yang sesuai. Walaupun yang penting ialah kemahiran mendengar tapi untuk permulaan, kemahiran menghantar akan mempercepatkan lagi kemahiran mendengar dan menghafal abjad dan nombor. Saya menggunakan keyer K12 dan disambung dengan 2m handie.
3. Buat sesi belajar secara on air dengan rakan lain. Kena buat macam pertandingan, teka-teki dan macam2 supaya kita rasa seronok belajar. Kalau tak...sure punya dalam masa 5 minit dah kepala macam nak pecah dan sakit ..hehe..buat sesi secara bergilir..memang seronok. Kadang2 tak sedar jam dah pukul 4 pagi.
4. Download cw mp3 dan mainkan masa mobil sama ada guna cd mp3 atau guna fm transmitter yang boleh cucuk thumbdrive tu. Cara ni berkesan juga sebab sambil drive boleh dengar. CW mp3 boleh didownload di arrl w1aw. Guna yang 13wpm pun memadai.

Itu je cara saya belajar CW. Rasanya mungkin sama dengan rakan-rakan lain yang belajar CW. Yang penting ialah kesungguhan je. Biasalah..kadang2 tu kita rasa malas..boring..just let it. Lagi satu, saya ni jenis blaja last minit dan suka blaja dalam keadaan under pressure. Cara ni salah tapi saya suka buat macam tu even masa blaja kat U dulu. Tapi kalau nak last minit, pastikan 80% memang dah ada kemahiran dan bukan start dari 0%. Cuma blaja last minit tu untuk touch up the skill je. Finally, even kita dan 100% mahir dan confident, cuba atasi perasaan nervous. Sebabnya masa exam, memang tak semena2 boleh nervous. Iannya boleh mendatangkan bahaya yang teramat sangat. Sebab fikiran dan jiwa tengah kacau dan bergelora akan membataskan skill kita..heheheh..gud luck and 73

0 ulasan: